9. Päämajamarssi 29.1.2022

Marssin pituus on n. 10 km. Lähtö klo 10.00 Tammisunnuntaina Päämajasta. Matkan varrella levähdys- ja juomatauko. Marssi päättyy Tammisunnuntain päämajaan n. klo 12.00, jossa "Kahden tulen välissä" -kirjan julkistamistilaisuuden sijasta kirjan esittely- ja myyntitilaisuus (Korona). Oma säänmukainen liikuntavarustus + heijastinliivi, järjestäjiltä löytyy myös muutama heijastinliivi lainalle.

la 29.1. - la 29.1.2022

Päämajantie 21, Ylihärmä

Vapaussotiemme Lakeuden Perinneyhsitys ry:n kustantama ja pastori Kimmo Huilan kirjoittama kirja ”KAHDEN TULEN VÄLISSÄ” kertoo vapaussodan tapahtumista Ruovedellä helmi-, maaliskuussa 1918. Kirja on dokumenttiromaani, jossa tapahtumien eteneminen, paikat, henkilöiden nimet ja ajan käänteet ovat todellisia. Kirjan päähenkilöinä ovat kirkkoherra Olavi Heliövaara ja hänen kihlattunsa Hanna Schönberg. Kirjassa kuvataan myös ylihärmäläisten vapaussoturien Anttoni Yliluoman ja Iisakki Hellan sekä Helsingin Kallion punakaartilaisten Niilo Järvensivun ja Pauli Järvisen vaiheita, mutta heidän kohdallaan lähestymistapa on fiktiivisempi kuin Olavin ja Hannan kohdalla. Tekstistä nousee esille tsaarin vallasta luopumisen seuraukset, Ruovesi ja Ruoveden suhteellisen maltillinen paikallinen ilmapiiri, sosialistien radikalisoituminen pääkaupungissa ja Ruoveden Muroleessa, Paarlammin, Pekkalan, Korpelan ja Mannisen taistelut, molempien osapuolten hautajaiskuvaukset sekä Tampereen vankileirien vaikea tilanne. Kirjan hinta 20€

Ilmoittaudu tapahtumaan