8.5.2022

Janne Sankelo ehdolle Reserviläisliiton johtoon

Reserviläisliiton vuoden 2019 malliyhdistys Ylihärmän Reserviläiset asettavat Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirin tukemana kansanedustaja Janne Sankelon ehdolle Reserviläisliiton johtoon. Liittokokous tekee puheenjohtajavalinnan marraskuun liittokokouksessa Jyväskylässä. Puheenjohtajakausi on kaksivuotinen.
Reservin vääpeli Janne Sankelo.

Ylihärmän ja Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirin puheenjohtaja Mika Mäki on tyytyväinen Sankelon päätöksestä lähteä kisaan mukaan. Mäen mukaan muuttunut ulko- ja turvallisuuspoliittinen tilanne korostaa tulevaisuudessa mahdollisesta sotilaallisesta liittoutumisesta huolimatta koulutetun reservin tärkeyttä Suomen puolustamisessa.

Poikkeukselliset ajat ovat näkyneet kiinnostuksen kasvussa reserviläistoimintaa kohtaan. Reserviläisliiton jäsenmäärä on ylittänyt historiallisen 40 000:n rajan. Maanpuolustustahdon vahvistaminen paikallistason toiminnassa on Reserviläisliiton tulevaisuuden avaintehtäviä. Myös Puolustusvoimien ja reserviläisten yhteydenpitoa on tiivistettävä. Janne Sankelolla on puheenjohtajan työhön erinomaiset edellytykset, Mäki toteaa.

Janne Sankelon mukaan Puolustusvoimat saivat juuri valmiiksi reservin koulutuksen kehittämissuunnitelman. Suunnitelma laadittiin yhdessä maanpuolustusjärjestöjen kanssa.

Kansanedustaja Janne Sankelo, Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirin puheenjohtaja Mika Mäki ja Ylihärmän Reserviläisten sihteeri Jukka Yliketola TURVA22 -tapahtumassa Härmän Kylpylän Lakeussalissa.

Painopisteenä on reserviläisten osaamisen kehittäminen vapaaehtoisen maanpuolustustyön kautta. Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta pitää päivittää, jotta koulutuksesta saadaan kaikki hyöty irti. Yksi keino on Puolustusvoimien ampuma-aseiden käytön mahdollistaminen Maanpuolustusyhdistyksen sotilaallisia valmiuksia palvelevassa koulutuksessa ja reservin kouluttajien käytön tehostaminen harjoituksissa.

Janne Sankelo on sotilasarvoltaan reservin vääpeli. Hän kuuluu Ylihärmän reserviläisiin ja on jäsenenä Valtioneuvoston asettamassa vapaaehtoisen maanpuolustustyön neuvottelukunnassa.

Lisätiedot: Janne Sankelo 050-512 0519, Mika Mäki 050-591 2610